Festiwale

Muzeum na Open’erze 2016

„140 uderzeń na minutę”. Kultura rave i sztuka w latach 90. w Polsce.

Wystawa przygotowana na tegoroczny Open’er Festival wspólnie z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, prezentuje związki pomiędzy kulturą rave w latach 90. a sztuką współczesną w Polsce. Tytuł nawiązuje do liczby uderzeń na minutę w klasycznym techno (140 bpm – beats per minute).
Termin rave używany jest na określenie imprez tanecznych z muzyką elektroniczną – głównie techno – które pojawiły się w Polsce wraz z transformacją ustrojową początku lat 90. i były wyrazem często naiwnego, ale i autentycznego optymizmu czasów otwarcia na świat, cywilizacyjnego i technologicznego przyspieszenia.
Kultura rave/techno była następną po punku w latach 80. subkulturą muzyczną, w którą mocno zaangażowali się artyści wizualni zafascynowani sposobami formułowania się wspólnoty rave w reakcji na neoliberalną atomizację, prywatyzację i hierarchizację społeczeństwa. Ponadto, była to kolejna po hipisowskiej subkultura tak bardzo zainteresowana wizualnością. Obraz był w niej równie ważny, jak taniec i muzyka. Po raz pierwszy impreza taneczna stała się kolejnym równoprawnym medium artystów wizualnych. Galerie zamieniały się w kluby taneczne, a wystawy w imprezy rave.

Artyści wizualni interesowali się obecną w kulturze rave nową figurą artysty samplera – DJ-a i VJ-a – który tworzy prace na żywo z gotowych materiałów. W przeciwieństwie do poprzednich subkultur muzycznych i kierunków artystycznych, artysta sampler walczy o swoją anonimowość i kontestuje dotychczasowe hierarchie kulturowe – podziały na wyróżnionego twórcę i zafascynowanych nim fanów. Artyści interpretowali techno jako kolejną inkarnację awangardowej, aliterackiej sztuki abstrakcyjnej o konstruktywistycznej proweniencji. Wchodząc w relację z ravem interesowali się jego technologicznym wymiarem. Sztuka powstawała tutaj całkowicie mechanicznie, była reakcją na pojawienie się na masową skalę w latach 90. nowych technologii, takich jak komputery osobiste i internet. Sztuka tworzona w kontekście rave’u była kolejnym rozdziałem w historii relacji pomiędzy sztuką a technologią, bezpośrednio zapowiadającym obecną sztukę postinternetową.
W ramach wystawy „140 uderzeń na minutę” szczególnie ważna jest rola, jaką pełnił rave w relacji do tendencji pop w sztuce polskiej lat 90. W przeciwieństwie do tzw. sztuki krytycznej, artyści tych nurtów szukali bardziej inkluzywnych i nieelitarnych form budowania wspólnoty poprzez sztukę.
13.06 MSN_ogloszenie

Artyści:
Jarosław Fliciński, Piotr Wyrzykowski, CUKT, Rafał Bujnowski, Karolina Kowalska Jacek Staniszewski, Grupa Ładnie, Marek Kijewski/Małgorzata Malinowska (Kocur), Marcin Maciejowski, Karol Suka, Marcelo Zammenhoff, Yach Paszkiewicz, Marta Deskur, Robert Zając, Miłosz Łuczyński, Janek Simon, Wspólnota Leeeżeć, Paweł Paulus Mazur, Jacek Sienkiewicz, Józef Robakowski, Joanna Małecka, Alicja Żebrowska, Gościnnie: Gregor Różański.
Kuratorzy: Łukasz Ronduda/Szymon Maliborski/ Współpraca kuratorska: Zofia Krawiec

Podczas Open’er Festival zapraszamy na oprowadzenia kuratorskie – szczegóły dotyczące godzin oprowadzania podamy na www.opener.pl
Piąta obecność Muzeum na Open’erze to dobra okazja na przypomnienie naszej dotychczasowej współpracy z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Poniżej przywołujemy wystawy, które często poprzedzone były wielomiesięczną pracą badawczą i kuratorską. Wystawy, które powstały z pasji i chęci opowiedzenia festiwalowiczom Open’era fragmentu „audiowizualnej” historii:
2012 „Video Killed the Radio Star: najciekawsze prace wideo i instalacje inspirowane muzyką” (Charles Atlas, Jake i Dinos Chapman, Jeremy Deller, Rineke Dijsktra i inni). Ogromne zainteresowanie wystawą spowodowało wydłużenie godzin jej otwarcia a nas zachęciło do kontynuowania projektu w kolejnych latach.
2013 „Projekcyjna Maszyna Agitacyjna”. Niezwykła machina, nawiązująca do kosmicznych statków rodem z literatury science fiction początku XX w., wyświetlała przegląd awangardowych filmów z Filmoteki muzeum a także selekcję niszowych polskich wideoklipów – „Tego nie zobaczysz w MTV”. Dodatkowa aktywność w Gdyni – oprowadzanie z przewodnikiem po modernistycznej Gdyni.

2014 „Pokażcie nam wasze marzenia” – wystawa 16 czołowych artystów polskich i zagranicznych z kolekcji MSN (m.in. Paweł Althamer, Mirosław Bałka, Yona Friedman, Daniel Knorr, Witek Orski, Sanja Iveković, Artur Żmijewski). Wystawa obejrzana przez 4 dni przez ponad 15 000 festiwalowiczów
2015 „Nikt nam nie weźmie młodości – jak sztuka i muzyka lat 80. stworzyły alternatywne Trójmiasto” – rekord publiczności powtórzony!
Oprowadzanie kuratorskie każdego dnia o godz 18.00, w języku angielskim o 19:00

Click to comment

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

NAJLEPSZE

IRJ.PL - imprezowy rozkład jazdy! Najlepszy blog muzyczny!

IRJ na FB

Wunderteam.com - 2015

To Top